Niazgah نیازگاه

راه اندازی تیرپارک کامیون های ترانزیتی در آستارا نیاز اصلی مرز زمینی شمال کشور

راه اندازی تیرپارک کامیون های ترانزیتی در آستارا نیاز اصلی مرز زمینی شمال کشور

نیازگاه: از گیلان مرز زمینی آستارا با اهمیت ترین و فعالترین مرز زمینی شمال جمهوری اسلامی ایران و دروازه ایران به اروپا است که بیشترین میزان تجارت بین المللی با روسیه، آذربایجان و کشورهای اروپای شرقی از این طریق صورت می گیرد و برای توسعه این مرز مهم کشور، بهبود زیرساخت ها و راه اندازی تیرپارک های استاندارد، ضرورت دارد.


یکی از مشکلاتی که امروزه رانندگان ماشین های ترانزیتی داخلی و خارجی سنگین در مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان با آن گرفتار هستند، نبود یک تیرپارک مناسب برای توقف در زمان افزایش تردد کامیون ها و ایجاد صف طولانی در این مرز پرتردد شمال جمهوری اسلامی ایران است. این صف در بعضی موارد به کیلومترها بیشتر می شود که زمینه ایجاد مشکل را برای رانندگان، اقلام داخل تریلی ها و همین طور عابران را فراهم می آورد.

صف های طولانی سبب بی نظمی در ترافیک جاده ای منتهی به مرز زمینی آستارا شده و مشکلاتی همچون تصادف و مسائل دیگر را برای رانندگان رقم می زند. بر این اساس ساخت تیرپارک اهمیتی دوچندان می کند تا علاوه بر توقف کامیونها در یک محدوده مشخص و جلوگیری از خطرات و مخاطرات ترافیکی و همین طور آلایندگی آنها، نیازهای روزمره رانندگان برای اسکان، استراحت و خرید ملزومات نیز تامین گردد.

آستارا یک شهر کوچک مرزنشین و توریست پذیر است و گمرک آن برخلاف خیلی از شهرها در داخل شهر واقع شده و کامیون ها ناگزیر به تردد در محدوده شهر تا رسیدن به بندر یا مرزهای زمینی هستند، بدین سبب ساخت تیرپارک برای توقف های طولانی یا مقطعی این وسایل نقلیه ترانزیتی ضروریست و از اینرو پروسه ترخیص کامیون ها به لحاظ ضرورت اعمال رویه های مختلف گمرکی زمانبر است و باید یک تیرپارک نه بلکه چند تیرپارک بزرگ در شهر مرزی آستارا ساخته شود.

ایجاد و راه اندازی یک تیر پارک در فعال ترین و با اهمیت ترین مرز زمینی شمال کشور نیاز اساسی و خواسته به جا و از زیر ساخت های مهم لجستیکی است که حل معضل صف های طولانی کامیون های ترانزیتی داخلی و خارجی در مرزهای آستارا را رقم خواهد زد. تیرپارک ها بطور معمول در مسیرهای ترانزیتی راه اندازی می شوند که از تردد بالایی از کامیون ها برخوردار می باشند و یکی از معضلات مهم و اساسی مرز زمینی آستارا در این رابطه نبود تیرپارک به عنوان محل پارک کامیون ها و اسکان رانندگان است و اداره کل گمرک آستارا رفع ترافیک کامیون ها در شهر مرزی آستارا را نیازمند راه اندازی تیرپارک می داند.
مدیرکل گمرک آستارا در این رابطه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایسنا با اعلان اینکه میزان فعالیت اقتصادی در مرزهای آستارا بالا رفته و حجم صادرات از مرزهای این شهرستان مرزی استان گیلان چند برابر برابر شده است، اظهار داشت: تا آن زمان که یک یا چند تیر پارک با گنجایش بالا در آستارا ساخته نشود از صف و ترافیک کامیون ها کاسته نخواهد شد.
علی حسین ذوالقدری نبود تیر پارک و ترافیک کامیون های ترانزیتی را تصریح کرد و اضافه کرد: نبود تیر پارک برای کامیونهای ترانزیتی از مشکلات مهم شهر مرزی آستارا است و گمرک آستارا در عرصه شهری واقع شده است و نبود تیر پارک سبب شده کامیون های ترانزیتی و صادراتی به داخل خیابان های شهر مرزی آستارا کشیده شوند و شاهد ترافیک این خودرو ها باشیم.
وی، اشاره کرد: امیدواریم با ساخت تیر پارک مجهز و بزرگ مشکلات موجود دراین زمینه رفع گردد.
ذوالقدری با اعلان اینکه آستارا شهر کوچکی است و گمرک آن برخلاف خیلی از شهرها در داخل شهر واقع شده و کامیون های ترانزیتی ناگزیر به تردد در محدوده شهر تا رسیدن به بندر یا مرز زمینی و ریلی هستند، اظهار داشت: ساخت تیرپارک برای توقف های طولانی یا مقطعی این وسایل نقلیه ضروریست.
مدیر کل گمرک آستارا، اظهار داشت: بندر آستارا با وجود سه گمرک فعال همزمان با کشور جمهوری آذربایجان، دروازه اصلی تجارت ایران و اوراسیا بشمار می رود و در این بین ارتقاء زیرساخت ها و برطرف نمودن کمبودها ضرورت ایفای نقش موثر در حوزه تجارت کشور است.
وی از آمادگی کامل اداره کل گمرک آستارا برای فعال شدن تیرپارک و رفع کامل ترافیک کامیون های ترانزیتی در سطح شهر مرزی آستارا آگاهی داد و اظهار داشت: بااینکه صف کامیون ها در ورودی و برخی خیابان های آستارا نشانگر رونق اقتصاد برون مرزی است، اما توقف طولانی مدت این خودرو ها در مسیرهای مهم شهر سبب رنجش خاطر اهالی میشود و اگر تیرپارک درحال راه اندازی برای توقف و ساماندهی کامیون های تجارت خارجی فعال شود، ترافیک از خیابان های پایانه و گمرک برچیده خواهد شد.
ذوالقدری با اعلان اینکه تمام تلاش ها بر این است که گمرک و مرزی فعال و پویا در این منطقه از کشور عزیزمان ایران داشته باشیم، اضافه کرد: آستارا از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی جمهوری اسلامی ایران شمرده می شود.
مدیر کل گمرک آستارا با اشاره به ساخت پایانه مرزی جدید در حاشیه شهر آستارا، اظهار داشت: به سبب افزایش حجم کالاهای صادراتی خصوصاً محصولات کشاورزی، نیازمند وجود یک پایانه مرزی استاندارد، بزرگ و در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بودیم که اکنون درحال ساخت است و بطور قطع با تکمیل آن شاهد افزایش مبادلات تجاری خواهیم بود.
وی از خروج ۸ هزار و ۱۷۹ دستگاه کامیون ترانزیتی در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ بوسیله مرز زمینی آستارا آگاهی داد و اظهار داشت: این میزان تردد در مقایسه با فروردین ماه سال قبل ۴۱ درصد رشد داشته است.
به گزارش نیازگاه به نقل از ایسنا، تیرپارک محل توقف و پارک کامیون ها در راه های بین شهری است که استانداردهای مخصوص دارد و با گرفتن مجوز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای راه اندازی و مورد بهره برداری قرار می گیرد. تیر پارکها بطور معمول بجز خدمات پارکینگ خودرو، خدمات رفاهی دیگری را به کاربران همچون جایگاه سوخت، سرویس بهداشتی، نمازخانه، اغذیه فروشی، استراحتگاه و فروشگاه ارائه می دهند.




1403/02/15
22:12:47
5.0 / 5
133
تگهای خبر: احداث , استاندارد , افزایش , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی