آواز دهل هواپیماهای برجامی!
نیازگاه: به گزارش نیازگاه، هواپیماهای برجامی که در سالهای گذشته یکی از مصادیق برداشته شدن تحریم های اقتصادی و نوسازی ناوگان محسوب می شدند، حالا با نبود قطعه و زمینگیری مواجهند.
به گزارش نیازگاه به نقل از ایسنا، پس از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی و برداشته شدن تحریم های اقتصادی، شرکت هواپیمایی ایران ایر قرارداد خرید و تهیه ۲۰۰ فروند هواپیما را با برخی هواپیماسازهای جهان همچون بوئینگ آمریکا، ایرباس اروپا و شرکت فرانسوی- ایتالیایی ای تی آر به امضا رساند تا بتواند به نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل هوایی خود و همینطور رقابت با شرکتهای هواپیمایی همسایگان خود بپردازد.
با این حال، در عمل سنگ اندازی های سیاسی دولت ترامپ و کنگره آمریکا، نهایی نشدن فاینانس هواپیماها و تهدیدهای مکرر در خصوص خروج از برجام و به دنبال آن لغو مجوزهای فروش هواپیما به ایران سبب شد، اجرایی شدن قرارداد با بویینگ متوقف شود.
هرچند پیش از این، تعداد ۱۱ هواپیما شامل هواپیماهای ATR به واسطه برجام به ایران وارد شده بود که البته همان زمان هم انتقاداتی درمورد مناسب نبودن این هواپیماها از نظر اقلیمی با آب و هوای ایران مطرح بود.
در این سال ها هم موضوع هایی از قبیل زمینگیر شدن هواپیماهای برجامی و بدتعهدی شرکت ها در فروش قطعه همراه بود و حتی سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با سرنوشت هواپیماهای برجامی گفته بود که چندین فروند هواپیماهای ATR برجامی به علت نبود قطعه زمین گیر است و شرکت فروشنده ATR هیچ سرویس و قطعه ای برای تعمیرات این هواپیما به ایران نمی دهد.
در این خصوص محمد محمدی بخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- اخیرا در رابطه با هواپیماهای برجامی اظهار داشت: در حالیکه ایکائو می گوید باید دانش هوانوردی بدون تبعیض گسترش یابد، اما آمریکا حتی از ارسال نشریات هوانوردی هم به ایران خودداری می کند. آنها به ما هواپیمای برجامی فروختند، اما قطعات آنرا نداند، در این شرایط باید ایمنی را حفظ نماییم و صنعت را سرپا نگه داریم و به مردم سرویس دهیم.
وی همینطور با اشاره به اینکه این رفتارها با روح قوانین ایکائو مغایرت دارد و به صورت مستقیم ایمنی هوانوردی را تهدید می کند، از شکایت رسمی ضد امریکا به ایکائو اطلاع داد.
محمدی بخش پیش از این هم اظهار داشته بود: همینطور ما خرید هواپیمای نو را از دستور کار خارج نکردیم و حتی در مورد تأمین اعتبارش صحبت شده ولی با خرید هواپیمای نو طبق الگوی برجام مخالفیم چون در حوزه برجام خرید خوبی انجام ندادیم و پول زیادی هم پرداختیم و از سویی هم این خریدها متناسب با نیاز کشورمان نبود.
در نهایت در شرایطی هستیم که با وجود احتیاج به ۵۵۰ هواپیما، در حال حاضر ۱۷۵ ناوگان فعال در کشور وجود دارد و بخش زیادی از ناوگان هوایی به علت سن بالا و نبود قطعه زمین گیر است. در عین حال باآنکه نهضت تعمیر هواپیما در کشور به قول مسؤلان هوایی ادامه دارد و کوشش برای تأمین قطعه هواپیمایی هم در جریان است، اما به نظر می آید واردات هواپیماهای برجامی که درنهایت از بوئینگ و ایرباس به ای تی آر محدود شد، تنها برای مدت کوتاهی نیاز ایران را برآورده کرده و حالا در حالیکه قطعات این هواپیماها هم با توجیه تحریم به ایران فروخته نمی گردد، این واردات بحران مضاعفی بوجود آورده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب