هیچ صادرکننده ای معطل کشتی برای حمل بار خود در خزر نیست
به گزارش نیازگاه، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر اظهار داشت: هم اکنون کالاهای صادراتی در تمام بنادر شمالی کشور درحال حمل است و بار صادراتی در بنادر، منتظر کشتی ها نیستند.
به گزارش نیازگاه به نقل از گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کامبیز جهانبانی با اعلان اینکه کشتیرانی دریای خزر در امتداد پشتیبانی از اقتصاد کشور، مبادرت به افزایش ظرفیت حمل خود نموده و تولیدات داخلی شامل صنعتی، محصولات گلخانه ای و کشاورزی را خصوصاً از مبدا استانهای شمالی کشور به مقصد کشورهای حاشیه دریای خزر حمل می نماید تا به رونق صادرات کالاهای ایرانی به مقصد این کشورها کمک کنند، اظهار داشت: هم اکنون با سیاستگذاری های انجام شده در کشتیرانی دریای خزر، خوشبختانه حمل کالاهای صادراتی در تمامی بنادر شمالی به مقاصد بنادر روسیه، قزاقستان و سایر کشورهای حوزه CIS به گونه ای منظم و با سرعت بسیار خوبی درحال انجام است
وی اشاره کرد: باتوجه به ظرفیت سازی های صورت گرفته، بار صادراتی در بنادر بدون معطلی حمل می شوند و هیچ صادرکننده ای منتظر کشتی برای حمل بار صادراتی خود نیست؛ چونکه عرضه ناوگان برای حمل بار حوزه بیش از تقاضا است.
جهانبانی یکی از زمینه های کاری جدید و راهبردی شرکت کشتیرانی دریای خزر را کالاهای کریدوری و ترانزیتی دانست و افزود: این کالاها از مبادی کشورهای آسیایی مانند چین، هند، کشورهای عربی و بعضاً کشورهای آفریقایی به مقاصدی همچون روسیه، قزاقستان و حوزه CIS منتقل می شوند، پس کشتیرانی دریای خزر در صدد است با برنامه ریزی لازم درباب افزایش سهم در بازار حمل کالاهای کریدوری و ترانزیتی بوسیله بنادر شمالی به سمت کشورهای حوزه دریای خزر، گام بردارد.
وی افزود: توسعه و افزایش تعداد شناورهای ناوگان و نیاز به گسترش زیرساخت ها چه بصورت نرم افزاری و چه بصورت سخت افزاری در عرصه های بندری، لجستیکی، تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر حاشیه دریای خزر شامل روسیه و کشورهای CIS، باید مورد توجه قرار گیرد. امیدوار هستیم بتوانیم با رشد و توسعه همگون و هماهنگ در بین تمام حلقه های زنجیره تامین خصوصاً حلقه ترانزیتی، میزان بار صادراتی از محورهای کریدوری به عنوان شاهراه ترانزیتی به کشورهای حوزه دریای خزر را افزایش دهیم.
وی اشاره کرد: بر طبق سیاست گذاری هایی که در خصوص توسعه ناوگان رقم خورده است، امروز شاهد می باشیم حمل کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی بسیار روان و با تناسب بین عرضه و تقاضای حمل کالا، به انجام می رسد.
جهانبانی با اعلان اینکه باتوجه به تغییرات و توسعه ای که در این خصوص اتفاق افتاده ظرفیت حمل کشتی هایی که به سمت بنادر شمالی درحال تردد هستند، نسبت گذشته به حدود ۵۰۰ هزار تُن رسیده است، اضافه کرد: این ظرفیت بوسیله ناوگان ایرانی و ناوگان سایر کشورهای حاشیه خزر درحال عرضه به بازرگانان است و می تواند حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تُن کالا را در سال جابه جا کند؛ این در حالیست که هم اکنون بنادر شمالی کشور بطور متوسط، در طول سال ۷ تا ۸ میلیون تُن کالای ترانزیتی، صادراتی و وارداتی را تخلیه و بارگیری می کنند.
وی با اشاره به این که هم اکنون عرضه و تقاضا در بازار حمل دریایی به شکلی است که می توان گفت عرضه در بازار حمل دریایی کالاهای صادراتی، بیش از تقاضا است، اظهار داشت: ظرفیت موجود حمل بار دریایی در بنادر شمالی کشور، تکاپوی نیاز مشتریان را می دهد؛ هر چند که باید توسعه ناوگان در این زمینه را برای خدمات رسانی هر چه بیشتر صورت داد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر افزود: البته خدمات رسانی در این عرصه، فقط محدود به ظرفیت فعلی ناوگان نیست؛ بلکه این حوزه تنها قسمتی از حلقه زنجیره حمل بوده و بخش دیگر، گسترش زیرساخت های بندری است که در نحوه تخلیه و بارگیری، مدت زمان عملیات کشتی ها و در نهایت در راندمان ناوگان و افزایش حمل در دریای خزر بسیار اثرگذار می باشد.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر افزود: البته به موازات لازم است که کشورهای مختلف حوزه دریای خزر، نسبت به گسترش زیرساخت های بندری و به روز رسانی تجهیزات بندری و لجستیکی خود اقدامات لازم را صورت دهند تا بتوان خدمات بهتری را به صادرکنندگان ایرانی ارائه داد.
جهانبانی تاکید کرد: هدف گذاری انجام شده در دریای خزر این است که علاوه بر ۷ تا ۸ میلیون تُن کالای صادراتی و وارداتی موجود، ظرفیت سازی برای حمل حدود ۱۵ میلیون تُن بار صادراتی از مسیر کریدوری و بنادر شمالی ایران برای کشورهای قزاقستان، روسیه و سایر کشورهای حوزه CIS نیز صورت گیرد؛ پس در این خصوص نیاز فوری به سرمایه گذاری های جدید در عرصه بنادر حاشیه دریای خزر چه در داخل و چه در خارج از ایران وجود دارد تا بتوان نسبت به افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری و نیز خدمات بهینه لجستیکی گام برداشت.
وی با یادآوری این که با افزایش تعداد کشتی ها، صف انتظار در لنگرگاه های سایر کشورهای حوزه دریای خزر بالا رفته است، اضافه کرد: به همین دلیل نیازمند طرحی نو در گسترش زیرساخت های بندری و لجستیکی خصوصاً در دریای خزر هستیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز مشتریان در عرصه ترانزیتی و کریدوری باشیم.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در بخش دیگری از سخنان خود با اعلان اینکه در طول سال جاری در کشتیرانی دریای خزر، حمل بار صادراتی شامل محصولات گلخانه ای و مرکبات کشاورزی و باغی بوسیله کانتینرهای یخچالی متعلق به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به ثمر رسانده ایم؛ اشاره کرد: این امر مورد استقبال صادرکنندگان قرار گرفت و در صورت نیاز بیشتر متقاضیان و صادرکنندگان به کانتینرهای یخچالی، این آمادگی برای گسترش زیرساخت های لازم وجود دارد.
وی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریا محور از طرف مقام معظم رهبری، اشاره کرد: راهبرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت های تابعه آن مانند شرکت کشتیرانی خزر، این است که بتواند بیش از پیش در اقتصاد دریایی کشور نقش آفرینی کند؛ پس این شرکت، سیاست های خودرا در امتداد توسعه ناوگان با بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های داخلی بمنظور ساخت انواع شناور همین طور خرید کشتی از بازار بین المللی متمرکز کرده است و در همین راستا کشتیرانی دریای خزر سال قبل در راستای تامین نیازهای بازار، مبادرت به افزایش ظرفیت ناوگان نموده است.
جهانبانی افزود: کشتیرانی دریای خزر برای اولین بار، مبادرت به سفارش ساخت چهار فروند کشتی شامل دو فروند رو-رو کانتینری و دو فروند جنرال کارگو ۳۵۰۰ تُنی از شرکت کشتی سازی داخلی نموده و درصدد است در امتداد توانمندسازی تولیدات داخلی، کمک به تقویت اشتغال زایی و پیشبرد سیاست های کلی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گام بردارد.
وی همین طور با بیان آمادگی شرکت کشتیرانی خزر نسبت به ثبت سفارش ساخت به کشتی سازی های داخلی، اظهار داشت: در کشتیرانی خزر این آمادگی را داریم که در دوره های متمادی و همراه با سیاست های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ثبت سفارشات خود به کشتی سازی های داخلی را ادامه دهیم.
جهانبانی اظهار امیدواری کرد که کشتی های سفارش داده شده به کشتی سازان داخلی، در زمان مقرر به ناوگان کشتیرانی دریای خزر ملحق شوند و فعالیت خودرا در کنار مجموعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شروع کنند. خوشبختانه با همکاری که میان شرکت کشتیرانی دریای خزر و کشتی سازان داخلی ایجاد شده، خط تولید کشتی در بنادر شمالی راه اندازی گردیده که در اثر آن، به تحولات مثبتی در مناطق شمالی شروع و منجر به اشتغال زایی مستقیم چند صد نفر نیروی متخصص دانشگاهی و کارگران ماهر شده است.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر امروز همین طور اشاره کرد: کشور در انجام تعمیرات ادواری کشتی های خود در دریای خزر بطورکامل خودکفا شده است و کشتیرانی دریای خزر تمامی تعمیرات دوره ای شناورهای خودرا در مجتمع های تعمیراتی داخلی در بنادر شمالی انجام می دهد که این امر، به ایجاد اشتغال پایدار و بهبود دانش تعمیراتی در منطقه و کشور منتج شده است؛ به ویژه این که تعمیرات ادواری بر طبق تمامی استانداردهای لازم بین المللی و به همراه تاییدیه از مؤسسات رده بندی به انجام می رسد.
منبع: niazgah.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب