Niazgah نیازگاه

تولید سالانه ۶۸ هزار تن گل محمدی در کشور

تولید سالانه ۶۸ هزار تن گل محمدی در کشور

به گزارش نیازگاه، مرکزی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در کشور ۳۱ هزار هکتار سطح زیر کشت گل محمدی است و بیش از ۶۸ هزار تن تولید محصول گل محمدی تولید می شود.


دکتر حسین زینعلی پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره گل و گلاب روستای خاوه اردهال دلیجان، اظهار نمود: برگزاری این جشنواره ها علاوه بر افزایش مشارکت مردم، سبب رونق روستاها و برندینگ برای روستا و محصولات آن خواهد شد.
وی افزود: در کشور ۳۱ هزار هکتار سطح زیر کشت گل محمدی است که بالغ بر ۶۸ هزار تن تولید محصول گل محمدی تولید می شود. ایران رتبه اول سطح زیر کشت گل محمدی و تولید گلاب در دنیا را به خود مختص کرده است.
وی ضمن اشاره به این که روش تقطیر برای نخستین بار توسط ایرانی ها کشف شد، افزود: ایران نخستین تولیدکننده عرقیات مختلف گیاهی در دنیا است و امسال توانسته ایم ۳۲۰۰ لیتر اسانس گیاهان دارویی را صادر نماییم و رتبه اول صادرات اسانس را هدف گذاری کرده ایم.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به خواص دارویی مختلف گل محمدی، اضافه کرد: گل محمدی یکی از باارزش ترین گل های دارای اسانس جهان است و ملکه گل ها نامیده می شود. باید تلاش شود تا با افزایش زیرساخت های مورد نیاز توریسم، تولید گل محمدی رونق بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: گردش مالی جهانی گل محمدی ۲.۳ میلیارد دلار است اما چون تلاشی برای توسعه بازار نداشته ایم، سهم مناسبی از بازار جهانی را در اختیار نداریم چونکه نتوانسته ایم غیر از گلاب و اسانس، محصولات دیگری از این گل تولید نماییم. در عرصه تولید نمی توان ارزش واقعی را ایجاد کرد بلکه میتوان با استفاده از دانش و توسعه تنوع محصولات، ارزش افزوده واقعی برای گل محمدی ایجاد کرد و دنیا ظرفیت ۱۲ میلیارد دلاری را دارا است.
وی اظهار داشت: گلاب ایران به ۳۶ کشور جهان صادر می شود و بیشتر تولید کشور، در داخل مصرف می شود که به واسطه طبیعی و ارگانیک بودن آن، میتوان اظهار خوش بینی کرد. یکی از خواص بی نظیر گل محمدی میتوان به ضداسترس و آرامبخش بودن آن اشاره نمود. پس با برندسازی این محصول میتوان ضمن خلق درامد ارزی برای کشور، برای مردم خلق ثروت کرد.
وی با تکیه بر رعایت حداکثر بهداشت در برداشت، خشک کردن و بسته بندی، گل محمدی برای جلب نظر بازار، اظهار نمود: اگر این اقدامات همراه هم و با مشارکت باغداران و شرکتهای تعاونی انجام شده و شاخصهای مورد انتظار بازار خارجی تامین گردد، ثروت مطلوبی عاید کشور خواهد شد.
زینلی ظرفیت کشور در تولید گیاهان دارویی را بی نظیر دانست و افزود: کشاورزان تلاش کنند با کشت منفرد گل محمدی و عدم استفاده از سموم و کودهای شیمیایی، بهانه جویی دیگران را کاهش داده و بازار جهانی را به سمت محصول گلاب ایران سوق دهند.
علی صفری، مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی هم در این مراسم رسالت جهاد کشاورزی را تأمین امنیت غذایی پایدار دانست و اظهار داشت: امنیت غذایی با ترویج و آموزش حاصل می شود. یکی از ابزارهای ترویجی بعنوان وظیف جهاد کشاورزی، برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه ها است که در استان مرکزی ماهانه حداقل یک رویداد جشنواره یا نمایشگاه در حوزه کشاورزی برگزار می گردد.
وی افزود: با عنایت به نامگذاری ایام به نام محصولات کشاورزی، برگزاری این جشنواره ها ادامه پیدا خواهد نمود و در ماه آینده، و در ۲۵ خرداد، نمایشگاه گل و گیاه محلات بعنوان یکی از برندهای جهانی کشور در حوزه کشاورزی برگزار می شود.
وی با تکیه بر مطالبه ترویج از جانب کشاورزان، اضافه کرد: با ترویج و رسوخ علم توانسته ایم از تولید ۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در شروع انقلاب هم اکنون به ۱۳۰ میلیون تن رسیده ایم که ۶۰ درصد این افزایش مرهون اقدامات ترویجی و آموزشی بوده است. افزایش بهره وری از راه ترویج حاصل خواهد شد.



1403/02/27
17:07:51
5.0 / 5
332
تگهای خبر: آموزش , ابزار , افزایش , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی