Niazgah نیازگاه

تغییرات لحظه آخری در نشست وزیران اوپک پلاس

تغییرات لحظه آخری در نشست وزیران اوپک پلاس

به گزارش نیازگاه، نشست ماه آینده اوپک پلاس برای مذاکره در رابطه با سیاست تولید نفت، یک روز دیرتر از برنامه ریزی اولیه و به صورت آنلاین، برگزار می شود.



به گزارش نیازگاه به نقل از ایسنا، اوپک در اطلاعیه ای در وبسایت خود اعلام نمود عربستان سعودی و شرکایش، روز دوم ژوئن (۱۳ خرداد) – یک روز دیرتر از برنامه اولیه- برای تعیین سیاست تولید خود در نیمه دوم سال، گردهم خواهند آمد. انتظار می رود این تولیدکنندگان برای مهار مازاد عرضه و تقویت قیمت نفت، اجرای محدودیت عرضه فعلی خویش را تمدید کنند.

هیچ دلیل دقیقی برای این تغییر که به قول نمایندگان اوپک پلاس، به مدت چندین هفته، از جانب اوپک و متحدانش، سبک و سنگین شده است، وجود ندارد. برخی اظهار کرده اند که مشکلات سلامت پادشاه عربستان سعودی و شهادت رئیس جمهور ایران، ابراهیم رئیسی، امکان دارد در این تصمیم، نقش داشته باشد.

این تصمیم، یک گام دیگر برای فاصله گرفتن از دیدارهای حضوری اوپک پلاس است که در دوران کرونا، به صورت آنلاین برگزار گردید. از سال ۲۰۲۰، تنها دو گردهمایی رو در رو در مقر اوپک در وین وجود داشته است.

اوپک در نوامبر که بر سر سهمیه تولید، با اعتراض اعضای آفریقایی خود روبرو شد هم تغییر لحظه آخری مشابهی داشت. اما این دفعه، نمایندگان اوپک، هیچ اشاره ای به وجود اختلاف نداشته اند. به احتمال زیاد، گروه اوپک پلاس که متشکل از ۲۲ تولیدکننده به ریاست مشترک عربستان سعودی و روسیه است، محدودیت عرضه خود به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز را تمدید خواهد نمود تا عرضه رو به رشد آمریکا به بازار و دورنمای اقتصادی شکننده چین و مصرف کنندگان دیگر، جبران شود.

ویکتور کاتونا، مدیر تحلیل نفت شرکت اطلاعات بازار کپلر به بلومبرگ اظهار داشت: برگزاری این دیدار به صورت آنلاین، واضحترین نشانه از تمدید سهمیه های تولید فعلی است.

دوره های قبلی تمدید محدودیت تولید که تنها توسط هشت عضو اوپک پلاس اجرا شد، به جای اینکه توسط اوپک پلاس، اعلام گردد، در بیانیه های جداگانه از جانب خود کشورها اعلام گردید. سهمیه های تولید برای اعضای دیگر، تا آخر سال ۲۰۲۴ تعیین شده است.

مداخله اوپک پلاس، درجاتی از موفقیت را داشته و قیمت جهانی نفت را در بالای ۸۰ دلار در هر بشکه در بازار لندن، حفظ نموده است. اما ارزیابی صندوق بین المللی پول نشان داده است که ریاض، برای پوشش هزینه های خود، به قیمت ۱۰۰ دلار نیاز دارد.

اوپک پلاس علاوه بر تصمیم گیری در رابطه با تمدید محدودیت عرضه، ظرفیت تولید کشورهای عضو را هم بازنگری می کند. این نتایج احیانا روی اهداف جداگانه برای سال ۲۰۲۵، تأثیر خواهد گذاشت.

به گفته منابع آگاه، این فرایند تابحال شامل مذاکرات دشوار با مشاوران خارج از گروه بوده که برای ارزیابی این موضوع، منصوب شده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، امارات عربی متحده در مواضع خود، کاملا صریح بوده است. غول دولتی شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک)، ظرفیت تولید ۴.۸۵ میلیون بشکه در روز را اعلام نموده که به میزان قابل توجهی، بالاتر از برآورد اخیر اوپک است.





منبع:

1403/03/04
23:25:43
5.0 / 5
294
تگهای خبر: آنلاین , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی