Niazgah نیازگاه

لزوم ایجاد و گسترش گفتمان آبی در کشور

لزوم ایجاد و گسترش گفتمان آبی در کشور

به گزارش نیازگاه، سخنگوی صنعت آب کشور با تکیه بر اهمیت ایجاد و گسترش گفتمان آبی در کشور اظهار داشت: بر مبنای ایده «آب خالص-صفر»، هر مصرف کننده یا استفاده کننده آب به منبع آبی که مصرف می کند مدیون می شود و مسئولیت جبران آب مصرفی خویش را می پذیرد.


به گزارش نیازگاه به نقل از ایسنا، عیسی بزرگ زاده در اجلاس شورای جهانی آب که در کشور اندونزی برگزار شد، اظهار داشت: اجلاس شورای جهانی آب، هر سه سال یک مرتبه و با مشارکت یکی از کشورهای عضو بگونه ای برگزار می گردد که بخش حاکمیت آب در کشورهای مختلف در کنار سایر بخش ها همچون نهادهای جهانی مانند فائو، یونیسف، یونپ، بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی و هم کارشناسان مستقل از شرکت ها، سازمان های مردم نهاد و دانشگاه های مختلف در آن مشارکت دارند.
ایشان در ادامه گستردگی موضوعی را همچون خصوصیت های این اجلاس جهانی عنوان نمود و اضافه کرد: از لحاظ جغرافیایی و موضوعی این اجلاس دارای گستردگی است؛ همینطور در این جلسه جهانی به موضوع هایی چون مدیریت خشکسالی و سیلاب، مسائل اجتماعی، نحوه تأمین مالی، نگاههای اجتماعی و غیره پرداخته می شود.
سخنگوی صنعت آب کشور تصریح کرد: شاید بتوان اظهار داشت که شورای جهانی آب، جهانی ترین نشست آب از نظر تعداد مشارکت کننده، نحوه مشارکت و هم مباحثی که در آن مطرح می شود به شمار می رود؛ در این جلسه اقدامات سازه ای از توجه کمتری برخوردار می باشند و بیشترین تمرکز نشست ها و گفت وگوها در مورد ایده های سازوکاری و غیرسازه ای است که شامل مدیریت سیلاب، خشکسالی و تغییر اقلیم، مدیریت مصرف و تقاضا، مدیریت تأمین مالی، مدیریت پروژه، مدیریت ریسک، کمیت و کیفیت آب، مسائل اقتصادی و تعرفه ها، مسائل فرهنگی، اجتماعی و زیست بومی می شود.
به قول بزرگ زاده، در این جلسه به نقش زنان، کودکان، مشارکت مردمی، نقش سامانه های اخطار سیل، همراهی و کمک های حاکمیت و دولت ها تاکید گردیده است.
وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من مهم ترین بُعد این اجلاس بُعد گفتمان سازی آن است. گفتمان سازی اتفاقی است که در روزهایی که شورای جهانی آب برگزار می شود، مد نظر قرار می گیرد، به صورتی که روایت های متفاوت و متناقض از یک مبحث اجازه رقابت با یکدیگر را پیدا می کنند. در ایران هم بیشتر از پیش به پیشبرد این مهم احتیاج داریم و باید اصل گفتمان در آب را بپذیریم و گسترش دهیم.
سخنگوی صنعت آب کشور ضمن اشاره به مورد بحث قرار گرفتن ایده «آب خالص- صفر» در این اجلاس اظهار داشت: این امر به شکلی از کربن خالص- صفر الهام گرفته و مبحث نسبتا نوپدیدی است که جای کار فراوانی دارد به صورتی که می شود با این روش، ایده هایی در ساماندهی تأمین آب شهرها بخصوص کلان شهرها بیان کرد.
بزرگ زاده با اشاره به اینکه ایده آب خالص- صفر بر چند نکته تمرکز دارد، افزود: بر این اساس هر مصرف کننده یا استفاده کننده آب به منبع آبی که مصرف می کند مدیون می شود و مسئولیت جبران آب مصرفی خویش را می پذیرد. جامعه، قانون و عرف هم می پذیرد و وظیفه احیا و برگرداندن منبع آبی مورد استفاده به شرایط اولیه یعنی دقیقاً در حدی که مصرف شده است به عهده مصرف کننده یا استفاده کننده است. با این تعریف مشخص می شود که این ایده جای کار فراوانی داشته و توان تعریف پروژه ها و طرح های جدید را برپایه معیارهای نو دارد.




منبع:

1403/03/06
13:19:35
5.0 / 5
281
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , دولت , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی