Niazgah نیازگاه
یك مسئول صنفی در گفت وگو با نیازگاه:

کنسروها مواد نگهدارنده ندارند

کنسروها مواد نگهدارنده ندارند

به گزارش نیازگاه، دبیر سندیکای صنایع کنسرو درباره ی سلامت مواد غذایی این بخش اظهار داشت: صنایع کنسرو هیچ نوع مواد نگهدارنده ای ندارند و در وضعیت استریلیزاسیون و با حرارت 120 درجه و تحت فشار معین تولید می شوند.



به گزارش نیازگاه به نقل از مهر، سلامت محصولات غذایی در کنار افزایش تولید از اهمیت بسیاری برخوردارست. کیفیت نباید فدای کمیت شود؛ برای اینکه جامعه ای که از انواع بیماری رنج می برد هزینه های مضاعفی را به بخش بهداشت تحمیل کرده ضمن این که افراد بیمار نمی توانند رفاه مناسب و راندمان کاری مطلوبی داشته باشند.
صنایع غذایی بطور مستقیم با سلامت جامعه در ارتباط هستند. برخی کارشناسان عنوان می کنند، برخی از واحدهای تولیدی بطورمثال در عرصه دامپروری ممکنست بجای معدوم کردن شیر درمانی که مربوط به دام بیمار است آنرا در اختیار تولیدکنندگان لبنی سنتی با قیمت پایین تر قرار دهد. یا مرغ بیماری که دارو آنتی بیوتیک مصرف می کند بدون درنوردیدن زمان مناسب برای از میان رفتن اثرات داروها، ذبح شده و وارد چرخه مصرف شود.
یکی از موضوع های مورد بحث در صنایع کنسروی کیفیت این محصولات و مواد افزودنی برای ماندگار کردن آنها است.
سید محمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران درباره ی کیفیت صنایع کنسروی به خبرنگار مهر اظهار داشت: نخست این که به لحاظ کمیت وزن تمام محصولات کنسروی روی قوطی درج شده است؛ به عنوان مثال روی قوطی رب گوجه فرنگی نوشته شده وزن ۸۰۰ گرم منها و به اضافه ۱۰. البته این ۱۰ گرم در میان ۸۰۰ گرم خیلی عدد بزرگی نیست. بدین جهت سازمان ملی استاندارد اعلام نموده منهای ۱۰ برداشته شود و فقط ۸۰۰ گرم به اضافه ۱۰ بیاید.
وی اضافه کرد: در بخش کیفیت هم تمام واحدهای تولیدی مجهز به لابراتوار شیمیایی و میکروبی بوده و شرط نخست هر کارخانه ای هنگام راه اندازی داشتن لابراتوار است.
وی افزود: لابراتوار ها مسئول فنی دارند و تمام محصولات قبل از تولید کنترل و سپس وارد خط تولید می شوند. بدین سبب تمام مواد اولیه قبل از تولید ابتدا آزمایش می شوند.

تأثیر مواد نگهدارنده بر صنایع غذایی

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران درباره ی مواد نگهدارنده و تأثیر آن روی سلامت مواد غذایی اظهار داشت: صنایع کنسروی هیچ نوع مواد نگهدارنده ای ندارند چون همه تحت کنترل هستند؛ این را قاطعانه در مقام دبیر انجمن اعلام می کنم.
میررضوی تصریح کرد: تمام محصولات کنسروی مثل تن ماهی در وضعیت استریلیزاسیون قرار دارند و با حرارت ۱۲۰ درجه و فشار معین تولید می شوند و هیچ موجود ذره بینی در آن وجود نخواهد داشت.
این مسئول صنفی در پاسخ به این پرسش که آیا این حرارت به مواد مغذی محصولات، لطمه نمی رساند، اظهار داشت: خیر. تمام کنسروها تحت همین شرایط استریلیزاسیون می شوند.
وی افزود: انجمن حتی به وزارت بهداشت پیشنهاد کرد این که روی کنسرو ماهی نوشته می شود ۲۰ دقیقه پیش مصرف جوشانده شود، حذف گردد. چون با این روند تولید، سلامت محصول برای مصرف بدون جوشانده شدن، تضمین شده است. نباید با درج این نوشته روی قوطی تن ماهی برای مصرف کننده شبهه ای ایجاد شود.
وی با تأکید بر این که قبلاً هم نیاز به این امر نبوده است، اشاره کرد: تمام محصولات کنسروی اتوکلاو شده یعنی تحت فشار و حرارت، تولید می شوند.
گفتنی است، اتوکلاو در کاربرد صنعتی یعنی فرایندی تمام اتوماتیک در صنعت کنسروسازی که مجهز به PLC جهت انجام فرآیندهای استریلزاسیون و پخت اولیه در خطوط تولید کنسرو ماهی و کنسرو حبوبات است.
میررضوی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: کنسروها بعد از تولید باردیگر به لابراتوار رفته و بطور تصادفی بررسی و کنترل باردیگر می شوند.

ضرورت تکمیل صنایع تبدیلی و جلوگیری از ضایعات

بخشی از محصولات کشاورزی در کشور به سبب خلأ زیرساخت های صنایع تبدیلی و تکمیلی ضایع شده و به عنوان دورریز از چرخه مصرف خارج می شوند. در این خصوص آیا تولیدکنندگان صنایع کنسروسازی سرمایه گذاری دارند؟ کارشناسان کشاورزی می گویند، اگر فقط ۱۰ درصد آمار ضایعات کاهش پیدا کند ایران در بعضی محصولات می تواند صادرکننده باشد.
دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در این خصوص اظهار داشت: یکی از چالش های بخش کشاورزی، ضایعات هنگام برداشت است. این دورریز شدن هنگام تولید رخ نمی دهد. کارخانجات به دستگاه هایی مجهز هستند که دورریز ندارند. اگر هنگام برداشت هم این تجهیزات وجود داشته باشد، بخش زیادی از محصولات وارد چرخه مصرف می شود.
این مسئول صنفی اشاره کرد: مسئله جدی است برای اینکه غذای چند میلیون نفر است.
میررضوی درباره ی سرمایه گذاری در عرصه صنایع تبدیلی و تکمیلی اظهار داشت: یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی تکمیل زیرساخت های صنایع تبدیلی است تا حجم ضایعات کم شود. این ضایعات خصوصاً هنگام حمل و نقل کالاهای فسادپذیر مانند گوجه فرنگی و ارسال محموله ها از یک استان به استان دیگر برای تبدیل به فرآورده های غذایی هم رخ می دهد.
وی اضافه کرد: برنامه نهادهای بالادستی در عرصه تامین امنیت غذایی باید این باشد که کارخانجات صنایع تبدیلی نزدیک به خود مزارع باشند یعنی فاصله حمل و نقل حداقلی باشد.
میررضوی در توضیح بیشتر تصریح کرد: اختلاف شرایط اقلیمی سبب شده بطورمثال گوجه فرنگی در شیراز برداشت شود در صورتیکه در شمال هنوز نارس است راه اندازی کارخانه در یک منطقه در این خصوص پاسخگو نیست.
وی افزود: ضمن این که راه اندازی واحد تولیدی در نزدیکی مزرعه منجر به کاهش هزینه حمل و نقل و بهای تمام شده محصول فرآوری شده می شود. امروز هزینه حمل و نقل یکی از آیتم های مهم برای نرخ تمام شده تولیدات محصولات غذایی است.
دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در آخر با اعلان اینکه کارخانجات با تمام ظرفیت فعالیت دارند و میزان تولیدات نسبت به سال قبل تفاوتی نکرده است، اظهار داشت: در عرصه صادرات هم بستگی به وضعیت نرخ دلار، اگر قیمت بالا باشد صادرات هم به تبع آن بیشتر می شود.


منبع:

1403/07/27
13:35:46
5.0 / 5
6
تگهای خبر: استاندارد , افزایش , تولید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی