موافقان و مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا چه می گویند؟
نیازگاه: با افتتاح دولت چهاردهم و رییس جدید سازمان بورس، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا مجدد عنوان شد، درحالی که موافقان معتقدند که عرضه خودرو در بورس امکان شفافیت را بیشتر میکند و جلوی دلال ها را میگیرد اما مخالفان معتقدند حالا که واردات خودرو آزاد شده و بازار آزاد درحال ریزش است، دیگر نیاز به عرضه خودرو در بورس کالا نیست؛ خصوصاً آنکه با واقعی سازی قیمت خودروساز بطور ریشه ای موضوع حل خواهد شد.
به گزارش نیازگاه به نقل از ایسنا، تنظیم بازار خودرو بوسیله بورس کالا، طی سالهای گذشته بارها یاد شده قرار گرفته است؛ این مساله سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار مطرح و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، خودرو های داخلی و مونتاژی به بورس کالا راه پیدا کردند. در عمر ۱۰ ماهه ای که خودرو به بورس کالا راه پیدا کرد، بازار خودرو و فعالان اقتصادی واکنش های متفاوتی از خود بروز دادند، عده ای مخالف و عده ای موافق.
با این وجود بار دیگر با آغاز به کار دولت چهاردهم و رییس جدید سازمان بورس، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا مجدد عنوان شد. حجت اله صیدی، رئیس سازمان بورس ده روز قبل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عرضه مجدد خودرو بورس در دست پیگیری است و تلاش می نماییم که انشالله خودرو وارد بورس کالا شود. وی ادامه داد: با شورای رقابت وارد مذاکره می شویم تا قانع شوند اساسا بورس به مفهوم رقابت است و شورای رقابت نمی تواند با مفهوم رقابت مخالف باشد!
عبدالناصر همتی در ارتباط با موضوع عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: بحث عرضه خودرو در بورس کالا، نیازمند هماهنگی بین، وزارت صمت، بورس و شورای رقابت است و اگر نهایی شود ما در وزارت اقتصاد موافق این اقدام هستیم.
وی ادامه داد: با این وجود باید ابزارهای و امکانات آن برای وزارت صمت فراهم گردد و اگر وزارت صمت اعلام آمادگی کنند، از نظر وزارت اقتصاد و سازمان بورس، هیچ مانعی وجود ندارد.
با این وجود هفته گذشته سیدمحمد اتابک، وزیر صمت اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس کالا در هیچ جای دنیا مرسوم نیست؛ خودرو باید در وضعیت رقابتی واقعی ارائه شود و نیاز به استفاده از بورس برای فروش خودرو نیست.
مخالفان درباره ی عرضه بورس کالا چه میگویند؟/ الان نیازی نیست!
مخالفان معتقدند در سال ۱۴۰۰ فرصت های خوبی برای دارندگان پول و ثروت به وجود آمد که از بورس کالا، نسبت به سرمایه گذاری برای خرید خودرو اقدام نمایند. در آن برهه زمانی خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل گشته بود و مردم عطش خرید خودرو را داشتند اما در اینروزها تقاضا برای خرید خودرو کاسته شده است. بگفته اسد کرمی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، بازار وارد رکود شده و تقاضا برای خرید خودرو در قیاس با سالهای گذشته به شدت کاسته شده است. او به خبرنگار ما اصرار کرد که اگر عرضه خودرو افزایش بیشتری پیدا کند و خودروسازان بسته های فروش متنوع و متناوبی داشته باشند، خودرو کالای مصرفی خواهد شد و کمتر کسی بدنبال کسب سود بوسیله خرید و فروش خودرو خواهد بود.
رکود بازار خودرو و کاهش تقاضا برای خرید خودرو بر این امر تاکید دارد که فروش خودرو بوسیله بورس کالا درست نیست و سیاست گذار نباید به این سمت حرکت نماید.
شعبان فروتن، عضو اتاق تجاری ایران درباره ی صحبت های وزیر صمت به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: هم اکنون، شاهد عرضه پیوسته خودرو از طرف خودروسازان و شرکت های مونتاژکننده خودرو هستیم و از طرفی از دو سال پیش واردات خودرو شروع شده و طیفی از مردم خریدار این خودرو ها هستند.
او اظهار داشت: طی هفته های گذشته شاهد افزایش واردات خودرو بودیم و پیرو این مساله ثبت نام ها برای خرید خودرو های وارداتی در حال انجام می باشد. از آنجائیکه این رویه ها در حال انجام می باشد، بورس کالا راه حل تنظیم بازار خودرو نیست و نیازی نیست که نوع عرضه را تغییر داد.
عضو اتاق تجاری ایران اظهارداشت: بازار خودرو مانند سایر بازارها بایستی رقابتی مدیریت شود از همین رو بورس کالا نمی تواند این مزیت را ایجاد کند؛ نکته دیگر آنکه همه مردم به بورس کالا و پروسه آن آشنایی ندارند به همین دلیل این امر می تواند مانع خرید آنها شود.
معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا: بجای بورس کالا، قیمت های خودروساز را بروز کنید
مهدی آقاطاهریان، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا با عرضه خودرو در بورس مخالف است و میگوید: با عرضه خودرو در دوره گذشته در بورس، بیشترین زیان برای مصرف کننده واقعی به وجود آمد چونکه یک دفعه فاصله قیمت کارخانه و بازار افزایش حدود ۵۵ درصدی را تجربه کرد، در صورتیکه اگر این افزایش قیمت با همین تیراژ فعلی خودروسازها در دو نوبت به خودروسازهای داخلی داده می شد نه زیان انباشته ای بوجود می آمد نه مصرف کننده واقعی گرفتار سختی در خرید می شد.
وی با اشاره به اینکه به روزرسانی قیمت خودرو، همچون رستم فرض شده و از عنوان آن واهمه داریم، اظهار داشت: این درحالی است که شرایط قیمت گذاری در قانون به صراحت آمده است و می بایست مطابق صورت های مالی شش ماهه به خودروسازان تعدیل قیمت داده شود.
آقاطاهریان اظهار داشت: تنها راه تنظیم بازار خودرو افزایش عرضه و رقابتی شدن بازار است که در رده خودرو های بالای یک میلیارد تومان این اتفاق در حال انجام می باشد و در این رده قیمتی، شرکتها مجبور به عرضه خودرو بصورت اقساطی هستند.
معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا اضافه کرد: تصمیمات در عرصه تنظیم بازار خودرو می بایست با نظرات کارشناسی و همفکری تمامی خودروسازهای داخلی اتخاذ شود و تا کنون قرعه کشی و اولویت بندی به هیچ عنوان نتوانسته مشکل تنظیم بازار را حل کند چونکه به این تکنیک به بازار این پیام داده می شود که تا دو سال آینده عرضه ای وجود ندارد. وی ادامه داد: تنها راهکار این موضوع، افزایش تیراژ و عرضه متناوب و حذف واسطه ها است که راه حل آن موجود می باشد.
آقاطاهریان درخواست نمود اجازه ندهند تصمیمات غیرکارشناسی موجب بروز خسارت های بیشتر به صنعت خودروسازی شود.
درحقیقت به اعتقاد این خودروساز و برخی مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا، بجای عرضه خودرو در بورس کالا، نرخها خودرو را افزایش دهیم تا شکاف بین کارخانه و بازار آزاد کم شود و تقاضاهای سرمایه ای از آن حذف شود و به مرور تولید هم افزایش یابد، به زعم آنان سرکوب قیمت دلیل اصلی بروز وضعیت فعلی است؛ اگر این دلیل را رفع نماییم، نیاز به عرضه در بورس کالا نیست.
موافقان عرضه خودرو در بورس کالا چه میگویند؟
شفافیت مهم ترین دلیل موافقان برای عرضه خودرو در بورس کالاست، آنها ضمن اشاره به شرایط بازار که یک نفر خودرویی را از کارخانه میخرد و بالافاصله در بازار آزاد میفروشد و سودهای چندصدمیلیونی میکند را یک هدررفت منابع میدانند و معتقدند حالا که قیمت بازار آزاد را نمیتوان کنترل کرد، عرضه خودرو در بورس می تواند عواید دولت را از این اختلاف قیمت بیشتر کند و بجای آنکه سود آن در جیب دلال برود، در جیب خودروساز برود و خودروساز نیز با رشد و توسعه خود، طبعا آورده مالی بیشتری برای اقتصاد و دولت داشته باشد و دولت هم امکان گرفتن مالیات از این فاصله قیمتی را در این حالت دارد. علاوه بر این تعدادی از خودروسازان از این طریق آمار شفافی از تولیدات خودرا ارائه خواهند کرد و بجای پستو در عیان خودرو خودرا میفروشند.
حال باید دید کشمکش موافقان و مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا به کجا می کشد و تصمیم دولت در این حوزه چیست.
منبع: niazgah.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب