Niazgah نیازگاه

چه میزان چک در تیر ۱۴۰۳ مبادله شد؟

چه میزان چک در تیر ۱۴۰۳ مبادله شد؟

به گزارش نیازگاه، برپایه آمار بانک مرکزی، در تیر ماه سالجاری بیشتر از ۸.۶ میلیون فقره چک مبادله شده که از این میران حدود ۷.۷ میلیون فقره چک وصول شده است.



به گزارش نیازگاه به نقل از ایسنا، بتازگی بانک مرکزی، طی گزارشی آمار چک های مبادله ای در تیرماه ۱۴۰۳ را منتشر نمود که برمبنای آن در این ماه، در کل کشور بالاتر از ۸.۶ میلیون فقره چک به ارزشی بالاتر از ۶۴۴۸ هزار میلیاردریال مبادله شده است که نسبت به ماه پیش از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۰.۵ درصد و ۲ درصد کاهش نشان میدهد.

در این ماه در استان تهران حدود ۲.۷ میلیون فقره چک به ارزشی بیش از ۳۱۱۳ هزار میلیاردریال مبادله شده است. در تیرماه ۱۴۰۳، ۴۸.۹ درصد از تعداد چک های مبادله ای کل کشور در سه استان تهران (۳۰.۹ درصد)، اصفهان (۱۰.۸ درصد) و خراسان رضوی ۷.۲ درصد درصد مبادله شده است که بیش ترین سهم را در مقایسه با سایر استانها به خود اختصاص داده اند.



در ماه مذکور ۶۱.۵ درصد از ارزش چک های فوق در سه استان تهران ۴۸.۳ درصد، اصفهان ۷.۷ درصد و خراسان رضوی ۵.۵ درصد مبادله شده که بیش ترین سهم را در مقایسه با سایر استانها به خود اختصاص داده اند.

۷.۷ میلیون فقره چک وصول شد


همچنین در تیرماه ۱۴۰۳، در کل کشور بالاتر از ۷/۷ میلیون فقره چک به ارزشی بالاتر از ۵۴۳۹ هزار میلیاردریال وصول شده است که نسبت به ماه پیش از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱/۱ درصد و ۲.۶ درصد کاهش نشان میدهد.

در ماه مذکور از کل تعداد و مبلغ چک های مبادله شده به ترتیب ۸۹.۴ و ۸۴.۳ درصد وصول شده است. درصد تعداد و مبلغ چک های وصول شده در خرداد ماه ۱۴۰۳ به ترتیب معادل ۹۰ و ۸۴.۸ درصد و در تیرماه ۱۴۰۲ به ترتیب برابر ۹۱.۲ درصد و۸۷.۳ درصد بوده است.



در تیرماه ۱۴۰۳ در استان تهران حدود ۲.۴ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۲۶۸۵ هزار میلیاردریال وصول شد که از نظر تعداد ۸۹.۶ درصد و از نظر ارزش ۸۶.۲ درصد از کل چک های مبادله ای وصول شده است.

همچنین در تیرماه سال جاری در میان سایر استانهای کشور بیش ترین نسبت تعداد چکهای وصولی به کل چک های مبادله ای در استان به ترتیب به استان گیلان با ۹۲.۴ درصد، خوزستان با ۹۱.۷ درصد، کرمانشاه با ۹۱.۱ درصد اختصاص یافته است و استان کردستان با ۸۶ درصد، کهگیلویه و بویراحمد با ۸۷ درصد، آذربایجان غربی ۸۷.۲ درصد، پایین ترین نسبت تعداد چک های وصولی به کل چک های مبادله شده را به خود اختصاص داده اند.

از سوی دیگر در این ماه، در میان سایر استانهای کشور بیشترین نسبت ارزش چک های وصولی به کل ارزش چک های مبادله ای به ترتیب به استانهای البرز و گیلان هر کدام با ۸۷.۶ درصد، خوزستان ۸۷.۵ درصد و بوشهر ۸۶.۲ درصد اختصاص یافته و استانهای یزد با ۷۷.۹ درصد، خراسان شمالی با ۷۸.۱ درصد و قزوین و لرستان هر کدام با ۷۸.۷ درصد، کم ترین نسبت ارزش چک های وصولی به کل ارزش چک های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده اند.



چه تعداد چک برگشت خورد؟


اما در تیرماه امسال، در کل کشور حدود ۹۱۲ هزار فقره چک به ارزشی بالاتر از ۱۰۰۹ هزار میلیاردریال برگشت داده شده که نسبت به ماه پیش از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۵.۱ و ۰.۹ درصد افزایش نشان میدهد.

در این ماه از کل تعداد و مبلغ چک های مبادله شده به ترتیب ۱۰.۶ درصد و ۱۵.۷ درصد برگشت داده شده است. درصد تعداد و مبلغ چک های برگشت داده شده در خردادماه ۱۴۰۳ به ترتیب معادل ۱۰ درصد و ۱۵.۲ درصد و در تیرماه ۱۴۰۲ به ترتیب برابر ۸.۸ درصد و ۱۲.۷ درصد است.

همچنین در استان تهران حدود ۲۷۸ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۴۲۹ هزار میلیاردریال برگشت داده شده که از نظر تعداد ۱۰.۴ درصد و از نظر ارزش ۱۳.۸ درصد از کل چک های مبادله ای، برگشت خورده است.

علاوه براین، در میان سایر استانهای کشور، بیش ترین نسبت تعداد چک های برگشتی به کل چک های مبادله ای، به ترتیب به استانهای کردستان با ۱۴ درصد، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۳ درصد و آذربایجان غربی با ۱۲.۸ درصد اختصاص یافته است و استانهای گیلان با ۷.۶ درصد، خوزستان با ۸.۳ درصد و کرمانشاه ۸.۹ درصد، پایین ترین نسبت تعداد چک های برگشتی به کل تعداد چک های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده اند.



در ماه مورد بررسی در میان سایر استانهای کشور، بیش ترین نسبت ارزش چک های برگشتی به کل ارزش چک های مبادله شده در استان به ترتیب به استانهای یزد با ۲۲.۱ درصد، خراسان شمالی با ۲۱.۹ درصد و قزوین و لرستان هر کدام با ۲۱.۳ درصد اختصاص یافته و استانهای البرز و گیلان هر کدام با ۱۲.۴ درصد، خوزستان با ۱۲.۵ درصد و بوشهر با ۱۳.۸ درصد، کم ترین نسبت ارزش چک های برگشتی به کل ارزش چک های مبادله شده را به خود اختصاص داده اند.

چک های رمزدار وصولی


در این بازه زمانی، در کل کشور حدود ۲۸۲ هزار فقره چک رمزدار به ارزشی بالاتر از ۱۵۶۶ هزار میلیاردریال وصول شد که نسبت به ماه پیش از نظر تعداد ۵.۲ درصد کاهش و از نظر مبلغ ۴.۵ درصد افزایش داشته است.

در این ماه، در استان تهران حدود ۹۳ هزار فقره چک رمزدار به ارزشی حدود ۹۶۵ هزار میلیاردریال وصول شد. بر این اساس، ۵۱.۶ درصد از تعداد چک های رمزدار وصولی در سه استان تهران ۳۲.۹ درصد، خراسان رضوی ۹.۶ درصد و اصفهان ۹.۱ درصد، وصول شده است که بیش ترین سهم را در مقایسه با سایر استانها دارا بوده اند. همین طور ۷۳.۳ درصد از ارزش چک های یاد شده در استان تهران با ۶۱.۱ درصد، خراسان رضوی ۶.۳ درصد و اصفهان ۵.۴ درصد وصول شده است.

چک های وصولی بر حسب عادی و رمزدار


همچنین در تیرماه ۱۴۰۳، در کل کشور حدود هشت میلیون فقره چک وصول شد که از این تعداد بالاتر از ۷/۷ میلیون فقره عادی و حدود ۰.۳ میلیون فقره رمزدار بوده است. بر این اساس در کل کشور ۹۶.۵ درصد از کل تعداد چک های وصولی عادی و ۳.۵ درصد رمزدار بوده است.

در ماه مورد بررسی در کل کشور بالاتر از ۷۰۰۵ هزار میلیاردریال چک وصول شد که بیش از ۵۴۳۹ هزار میلیاردریال آن چک عادی و بالاتر از ۱۵۶۶ هزار میلیاردریال چک رمزدار می باشد به عبارتی در کل کشور ۷۷.۶ درصد از کل ارزش چک های وصولی عادی و ۲۲.۴ درصد رمزدار بوده است.





منبع:

1403/06/29
10:49:29
5.0 / 5
8
تگهای خبر: افزایش , بانك , بانك مركزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
لینک دوستان نیازگاه
Niazgah
niazgah.ir - حقوق مادی و معنوی سایت نیازگاه محفوظ است

نیازگاه

نیازمندیهای اینترنتی