خودکفایی هند در تولید قطار سریع السیر
به گزارش نیازگاه، هند بسمت خودکفایی و ابتکار «ساخت هند» گام بر می دارد و در این راستا، دیگر احتیاجی به واردات قطارهای گلوله از ژاپن نخواهد داشت، چونکه آماده سازی برای تولید داخلی قطارهای سریع السیر و سیستم های سیگنالینگ در ارتباط با آن در هند در حال انجام می باشد.
به گزارش نیازگاه به نقل از ایسنا، مبحث برقی کردن خط آهن در ایران هم باوجود این که سال ها مطرح شده، اما هنوز اجرا نشده است و طول خط برقی ریلی ایران کمتر از ۲۰۰ کیلومتر در ارتباط با مسیر جلفا - تبریز و تبریز - آذرشهر است. بعد از آن دولت ها وعده های مختلفی برای اجرای راه آهن برقی بخصوص در راه پرتردد و با استراتژیک تهران - مشهد دادند اما این قطار برقی هنوز به حرکت درنیامده و به مقصد نرسیده است. در این راستا، ایسنا در سلسله مطالبی به مبحث قطارهای برقی و بررسی آنها در دیگر کشورهای جهان می پردازد.
در گزارش های قبلی انواع قطارهای برقی چین و نخستین راه آهن برقی و مسیر ریل برقی جهان صحبت و به نقش این قطارها در کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای اشاره کردیم، در گزارش دوم لیستی از سریع ترین قطارهای مغناطیسی جهان ارائه شد و در گزارش سوم علت محبوبیت قطارهای سریع السیر در چین را بررسی کردیم و سپس در گزارش های دیگری سریع السیر قطارهای جهان در سال میلادی ۲۰۲۴ و کشورهای دارای راه آهن سریع السیر و در آخرین گزارش ها پیچ و خم های راه آهن سریع السیر چین، سریع ترین قطارها در آسیای جنوب شرقی و قطارهای پر سرعت ژاپن را معرفی کردیم.
قطار سریع السیر هند
به قول یکی از مقامات ارشد راه آهن هند، قطارهای سریع السیر جدید در راه استاندارد آتی کار خواهند کرد و انتظار می رود این قطارهای بومی بر مبنای سکوی فعلی قطارهای بهارات (Vande Bharat) توسعه یابند. علاوه بر این، راهروها دارای پیشرفته ترین شکل سیستم حفاظت خودکار قطار خواهند بود.
مقامات همینطور اظهار کردند: انتظار می رود انتخابات مجلس ماهاراشترا که اخیرا پایان یافته است، پروژه قطار گلوله را در این ایالت تقویت کند.
اولین قطار گلوله ای هند
نخستین پروژه قطار گلوله ای این کشور بین بمبئی و احمدآباد درحال توسعه است و به قول این مقام راه آهن، بعد از انتخابات اخیر مجمع در ماهاراشترا، کار بر روی راهرو قطار گلوله سرعت گرفته و بیشتر از ۳۲۰ کیلومتر زیرساخت فیزیکی آن توسعه یافته است.
تجربه توسعه کریدور ریلی سریع السیر بمبئی- احمدآباد برای پروژه های آینده پرارزش خواهد بود و هند حالا می تواند چنین کریدورهایی را به صورت مستقل بسازد.
یکی دیگر از مقامات اعلام نمود که هند بر روی توانایی تولید قطارهای گلوله با قابلیت رسیدن به سرعت ۲۸۰ کیلومتر در ساعت و با میانگین سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت تمرکز دارد.
وی ادامه داد: دیگر احتیاجی به تأمین کننده ژاپنی نیست البته ما نمی خواهیم همکاری ژاپنی ها را متوقف نماییم و مذاکرات برای تأمین قطارهای پیشرفته برای کریدور بمبئی-احمدآباد ادامه دارد.
ایندیا نوشت، بیشتر از ۵۰ درصد از عملیات عمرانی برای کریدور بمبئی - احمدآباد تکمیل شده است و در همین حال، هیأت راه آهن وظیفه اصلی ساخت قطارهای گلوله را به کارخانه انتگرال کوچ (ICF) واگذار کرده است. این قطارها قادر خواهند بود به حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر در ساعت دست یابند. کارخانه انتگرال کوچ برای این پروژه عظیم با شرکت صنایع سنگین هند بیمل (BEML) دست به دست هم داده است. به قول بیمل، هزینه این قطارها روپیه ۲۷.۸۶ کرور به ازای هر واگن است.
منبع: نیازگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب